Spring naar content

Stevig in je schoenen staan? Do’s and don’ts

Op het werk kan het soms lastig zijn om stevig in je schoenen te staan. Je hebt te maken met deadlines, hoge verwachtingen en collega’s met wie je moet samenwerken. Het is daarom belangrijk om te weten wat je wel en niet moet doen om stevig in je schoenen te staan op het werk. In dit blogartikel geven we je een paar do’s en don’ts om je hierbij te helpen.

Do’s om stevig in je schoenen te staan:

Het is belangrijk om te weten wat je kan verbeteren als je op dit moment nog niet sterk genoeg in je schoenen staat op de werkvloer. We geven je hieronder graag een paar handige tips die je zelf alvast kunt toepassen. 

Wees zelfverzekerd

Vertrouw op jezelf en jouw vaardigheden. Laat zien dat je weet waar je mee bezig bent en dat je zelfverzekerd bent. Dit kun je doen door een impactvolle presentatie te geven aan collega’s of aan klanten. Dit zal anderen laten zien dat je de kennis hebt en dat ze op jou kunnen rekenen. Een andere manier om aan je zelfverzekerdheid te werken, is met een training persoonlijk leiderschap. Hierin ontdek je wie je bent, wie je wilt zijn en hoe je dagelijkse keuzes maakt in lijn met jouw persoonlijke levensmissie. Dit straal je dan ook uit naar anderen!

Communiceer duidelijk

Het is belangrijk om duidelijk te communiceren met je collega’s, maar ook met klanten. Wees helder in wat je zegt en hoe je het zegt. Dit zal bijdragen aan een betere samenwerking en minder misverstanden. Dit geldt natuurlijk voor zowel fysiek klantcontact, als online klantcontact

Wees proactief

Wacht niet af tot er iets gebeurt, maar neem het initiatief. Wees proactief en neem verantwoordelijkheid voor je werk. Dit zal anderen laten zien dat je betrouwbaar bent en dat je in staat bent om problemen op te lossen.

Leer van feedback

Feedback kan soms moeilijk zijn om te ontvangen, maar het is belangrijk om ervan te leren. Gebruik feedback als een kans om jezelf te verbeteren en te groeien op persoonlijk- en professioneel vlak.

 

Don’ts:

Natuurlijk zijn er ook dingen die je beter achterwege kan laten wanneer jij stevig in je schoenen wil staan tijdens je werk. Neem onderstaande dont’s dan ook goed door en weet wat je beter niet kunt doen. 

Laat je niet intimideren

Laat je niet intimideren door collega’s of klanten die je misschien proberen te kleineren of te domineren. Houd je hoofd omhoog en laat zien dat je niet bang bent. Aan de telefoon kan dit soms nog weleens lastig zijn, omdat je elkaar fysiek niet ziet. Probeer rustig en professioneel te blijven als je klant- en verkoopgericht telefoneert

Vermijd roddelen

Roddelen kan leiden tot een negatieve sfeer op de werkvloer en kan leiden tot misverstanden. Blijf weg van roddelen en blijf altijd professioneel.

Maak geen aannames

Ga niet uit van aannames en ga ervan uit dat anderen je begrijpen. Stel vragen en verduidelijk wat er van je wordt verwacht.

Reageer niet impulsief

Laat je emoties niet de overhand nemen en reageer niet impulsief op situaties. Denk eerst na voordat je reageert en houd het professioneel.

Door deze do’s en don’ts in gedachten te houden, kun je steviger in je schoenen staan op het werk. Onthoud dat het belangrijk is om jezelf te zijn, vertrouwen te hebben in je vaardigheden en verantwoordelijkheid te nemen voor je werk. Dit zal leiden tot een betere samenwerking en een positieve werkomgeving.

Wil jij stevig in je schoenen staan op de werkvloer? 

Wil je een van onze persoonlijke ontwikkeling trainingen volgen om sterk in je schoenen te staan op je werk? Neem dan gerust contact met ons op, we helpen je graag verder. Bij ons volg je diverse trainingen om jezelf of jouw team te verbeteren. Toch liever een managementtraining volgen? Ook dat is geen probleem. Vraag nu een persoonlijk adviesgesprek aan en bespreek de mogelijkheden.