Spring naar content

5 onmisbare management skills uitgelicht

Het beheersen van goede management skills is niet bij iedereen een aangeboren talent. Dat betekent niet dat je daarom geen leidinggevende functie kan uitoefenen. Leidinggeven kun je leren! In dit blogartikel hebben we 5 onmisbare management skills voor je uitgelicht. Als je hierop let, kun je jouw leidinggevende positie versterken.

1. Sturen zonder de baas te spelen

Een manager of coach heeft een leidende en sturende rol. Niet de kennis staat centraal, maar de wegen om die op de beste manier en op het juiste moment te gebruiken. Het gaat dus niet primair om wat er gebeurt, maar meer om hoe iets gebeurt. Het doel is hierbij altijd: medewerkers begeleiden om ze beter te laten presteren. Zorg dat je jouw medewerkers de meeste eer toewuift in het geval van succes.

 

2. Het belang van voorbeeldgedrag

Jouw medewerkers nemen een voorbeeld aan je. Ze doen vaak niet wat je zegt, maar ze doen wat jij doet. Jij als manager geeft altijd het voorbeeld, wat zich leent tot een belangrijke gedragsnorm op de werkvloer. Geloofwaardigheid in jouw management skills begint met het uitdragen van het gedrag dat je ook van je medewerkers verwacht!

 

3. Kunnen en weten

Moet een goede coach alle vaardigheden zelf uitstekend beheersen? Het antwoord hierop is nee. Wat moet een goede coach dan wel kunnen en weten? Twee factoren zijn hierbij van belang: observeren en stimuleren. Dat is de kracht van een coach om medewerkers beter te laten presteren.

Wat een coach moet kunnen:

  • De juiste vragen stellen
  • Meer luisteren dan praten
  • De medewerker en zijn ontwikkeling centraal stellen
  • Sturend zijn

Wat een coach moet weten:

  • Welke vaardigheden bepalend zijn voor de kwaliteit
  • Op welk moment van een gesprek deze vaardigheden kunnen worden omgezet tot een groter succes

 

4. De tien valkuilen voor een coach

Van mogelijke valkuilen voor een coach kun je maar beter op de hoogte zijn. Check in het blogartikel ‘de tien valkuilen van een coach’ jouw eigen valkuilen. Probeer deze om te zetten in mooie kansen om jouw management skills verder te ontwikkelen.

 

5. Innerlijke belemmeringen

Leidinggevende skills zijn niet altijd het ‘praatwerk’. Je zal merken dat ondanks verschillende aanwijzingen en instructies er niet altijd verandering plaatsvindt. Om jouw medewerkers beter te laten presteren kun je helpen om hun innerlijke belemmeringen te overwinnen. Een voorbeeld en een veel voorkomende innerlijke belemmering is telefoonangst. Help jouw medewerkers met het onder controle krijgen van deze angst, zo bevorder je de prestaties van klantgesprekken.

 

Jouw management skills verbeteren?

Wil jij jouw management skills verbeteren, valkuilen leren kennen en leren hoe jij jouw medewerkers meer successen kan laten boeken? Bekijk onze trainingen effectief coachen en begeleiden en persoonlijk leiderschap. Neem direct contact op met één van onze ervaren adviseurs en ontvang vrijblijvend opleidingsadvies. We helpen je graag verder!