Spring naar content

Klantcase Lekkerland: efficiënt ondernemen dankzij versterkte communicatie

Effectieve communicatie is cruciaal voor klantgerichte service. Steeds meer bedrijven beseffen dat, waaronder ook Lekkerland. Zij hebben bij ons een traject gevolgd op het gebied van Klantbeleving. In deze klantcase vertellen we meer over deze heerlijke samenwerking!

Lekkerland x Coach+Result

Lekkerland is een prominente groothandel in food en non-food. Het bedrijf is de specialist voor on-the-go consumptie en helpt onder andere bij de samenstelling van het on-the-go assortiment, de optimale invulling van winkelschappen, verkoopbevorderende activiteiten en meer. Lekkerland streeft daarbij naar optimale dienstverlening en heeft een passende slogan: Your most convenient partner!

Het bedrijf wil dus uitstralen dat zij de beste partner zijn die klanten zich kunnen wensen. Om dit te bereiken, heeft Lekkerland besloten een traject met Coach+Result aan te gaan.

Denise de Bont, manager sales support bij Lekkerland: “We hebben dit trainingsprogramma opgestart om onze klanten beter te woord te kunnen staan. Daarnaast is het een impuls voor onze medewerkers om getraind te zijn en te blijven. Dit helpt de betrokkenheid van onze medewerkers te vergroten. Wanneer onze medewerkers tevreden zijn, heeft dat een positief effect op onze klanten!”

Onze samenwerking

In het besef dat effectieve communicatie cruciaal is voor klantgerichte service, heeft Lekkerland haar klantenserviceteam getraind in Klant- en servicegericht telefoneren. Deze training is specifiek op Lekkerland en haar visie afgestemd, zodat medewerkers een service kunnen leveren die hierop aansluit. Aanvullend hebben de medewerkers een Powercoaching sessie gevolgd. Tijdens deze individuele coaching sessie heeft iedere medewerker haar individuele kracht ontdekt inclusief handvatten om deze in te zetten tijdens klantgesprekken.

Parallel hieraan hebben de managers van het klantenserviceteam de training Effectief Coachen en Begeleiden gevolgd. Daarbij hebben zij specifieke coaching vaardigheden ontwikkeld zodat zij het klantenserviceteam effectief kunnen ondersteunen én motiveren. Het doel hiervan? Ervoor zorgen dat de geleerde vaardigheden toegepast blijven worden, ook op lange termijn. Dat is waar het binnen onze incompany trajecten om draait.

Result

Het trainingstraject bij Lekkerland heeft geleid tot een aanzienlijke verbetering van de klantgerichtheid van het klantenserviceteam.

Denise de Bont:“Na afloop van het traject zeggen we wat we doen en doen we wat we beloven. Dit heeft voor de klant als effect dat hij weet waar hij aan toe is. Beloven we in een gesprek dat we binnen 2 uur terug bellen, dan doen we dat ook. Zelfs wanneer we binnen de afgesproken tijd nog geen passende oplossing hebben, bellen we toch terug en dan geven we aan wanneer het volgende contactmoment zal zijn. We zijn blij dat we bij het team een verhoogde manier van bewustzijn hebben weten te creëren met wat zij kunnen bereiken in een telefoongesprek.”

Klanten ervaren nu niet alleen een fijne persoonlijke benadering, maar ook een efficiëntere dienstverlening. Door meer door te vragen zorgen medewerkers ervoor dat de klant alle vragen stelt die hij heeft en hoeft hij niet later alsnog terug te bellen.

Denise de Bont: “We proberen elke dag weer het onze klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken en zoveel mogelijk te ontzorgen. We hebben als doel om een zo pro actief mogelijke houding te hebben zodat onze klant zo snel mogelijk geïnformeerd zijn en daarom niet zelf te hoeven bellen. Ons dagelijkse doel is van “Meet the needs” naar “Easy” te gaan.”

Lekkerland legt na de training ook extra focus op nazorg. Dit sluit weer aan op hun slogan ‘Your most convenient partner’. Ze willen het de klant zo gemakkelijk mogelijk maken en iedere klant zoveel mogelijk ontzorgen. Managers ervaren bovendien een verbeterde grip en effectiviteit in hun coaching rol, wat de algehele professionalisering van het klantenserviceteam bevordert.

De verworven vaardigheden hebben niet alleen de communicatie binnen het team versterkt, maar ook bijgedragen aan een positieve teamdynamiek en bedrijfscultuur. Lekkerland zet hiermee een stap richting het zijn van de ultieme partner voor haar klanten, waarbij klanttevredenheid en medewerker effectiviteit centraal staan.

Lekker bezig, Lekkerland!