Spring naar content

Hoe maak je een plan van aanpak?

Wil jij graag een plan van aanpak maken? Maar heb je geen idee waar moet beginnen? In dit artikel geven wij handige Do’s en Don’ts zodat jij aan de slag kan. Lees snel verder!

Hoe maak je een plan van aanpak? 9 tips!

Ben jij op zoek naar tips voor het maken van je plan van aanpak? Gebruik dan onderstaande eenvoudige trucjes die je kunt toepassen om dit zo overzichtelijk mogelijk te maken. Hieronder geven wij de belangrijkste Do’s en Don’ts:

Do’s bij het maken van een plan van aanpak:

  • Maak een realistische planning. Zorg liever voor een te ruime tijdslijn, dan een te strakke. De frustratie die optreedt als je zaken niet haalt, haalt het niet bij het genot van eerder klaar zijn met je activiteiten dan je had verwacht.
  • Zorg dat alle betrokkenen van je planning en afspraken op de hoogte zijn. Lukt het niet om een afspraak na te komen, informeer de betrokkene(n) dan ruim van tevoren en plan ook direct een nieuwe afspraak in.
  • Benoem een duidelijke doelstelling en bepaal duidelijke ‘milestones’ (tussentijdse of subdoelen) in je planning.
  • Benoem eventuele betrokkenen die ook zaken dienen uit te voeren in je plan van aanpak. Op deze manier ga je nadenken over welke zaken je gaat delegeren. Beleg een bespreking om er ook voor te zorgen dat je team meegaat met deze verantwoordelijkheden.
  • Maak een duidelijk overzicht van alle taken (in chronologische volgorde), met daarachter degene die verantwoordelijk is voor deze taak, wanneer de taak start, wanneer deze is afgerond en hoeveel uren voor deze taak nodig zijn. Ook kun je eventuele kosten erin verwerken.

hoe maak je een plan van aanpak

Don’ts bij het maken van een plan van aanpak:

  • Denk niet dat een planning ‘klaar’ is. Een planning is een levend document dat na een aantal proefmaanden bijgesteld mag en kan worden. Zorg er dus voor dat je je document gemakkelijk kunt aanpassen.
  • ‘Uit het oog, uit het hart.’ Leg je planning niet ver van je weg. Zorg ervoor dat je je taken en/of werkblokken ook verwekt in je Outlook of agenda. Hiermee zorg je ervoor dat je gemakkelijk in tijdsblokken blijft denken.
  • Maak je planning niet te lang (een jaar vooruit is het best)
  • Gebruik niet teveel kleuren, logo’s en andere afleiders, maar zorg ervoor dat als je je planning ziet, je direct weet wat er moet gebeuren en wanneer.

Meer informatie

Wil jij je medewerkers verder ondersteunen bij het maken van een overzichtelijk plan van aanpak? Coach+Result biedt verschillende trainingen die jouw medewerkers helpen hun werkzaamheden te plannen en organiseren. Bekijk de cursus timemanagement. Wij gaan graag met jou in gesprek om de mogelijkheden te bespreken! Neem contact met ons op.

Je bent nooit uitgeleerd!

Ontdek onze bijpassende trainingen.

Sorry, we couldn't find any posts. Please try a different search.