Spring naar content

7 tips om je luistergedrag te verbeteren

Herken je dat? Je bent in gesprek met iemand, je hoort de woorden die uitgesproken worden maar de betekenis ervan niet? Op dit soort momenten ben je niet aan het luisteren maar aan het horen. Je luistert namelijk pas echt, als je ook betekenis geeft aan de woorden die je hoort. Dus als je ‘bewust hoort’. Goed luistergedrag is essentieel in communicatie.

Factoren die luisteren belemmeren

Er zijn verschillende factoren die goed luisteren in de weg kunnen staan. Bijvoorbeeld als je aannames doet/conclusies trekt voordat de ander uitgesproken is. Of als je tijdens het gesprek alvast bedenkt wat je gaat antwoorden, als je voorspelt wat de ander gaat zetten of zinnen van de ander afmaakt. Maar ook een vooroordeel over de ander kan je in luisteren belemmeren. Is jouw vooroordeel bijvoorbeeld ‘alles wat hij zegt moet je met een korreltje zout nemen’, dan zal je minder geneigd zijn goed naar zijn verhaal te luisteren. Verder is interesse in je gesprekspartner of het onderwerp van belang. Vind je een van beide of beide niet interessant, dan zal het een hele opgave zijn om goed te luisteren. Goed luisteren is dus zo makkelijk nog niet!

Luistergedrag verbeteren?

Houd de volgende 7 tips in gedachten als je in gesprek bent.

Tip 1: herhaal
Herhaal regelmatig de woorden van de ander en doe dit in vragende vorm. Doordat je de woorden van de ander gebruikt, dwing je jezelf om goed te luisteren. En door in vragende vorm te herhalen vraag je tegelijkertijd of je de ander goed begrepen hebt.

Tip 2: vat samen
Als je samenvat geef je in je eigen woorden weer wat er gezegd is. Hiermee check je of jouw interpretatie klopt. Je benoemt niet alleen wat er gezegd is, maar ook hoe; ‘je zegt net (…).  Ik het gevoel dat je er niet zeker van bent, klopt dat?’.

Tip 3: maak notities
Maak tijdens het gesprek notities, dan kun je gemakkelijk terugkomen op wat er gezegd is en laat je zien dat je goed luistert naar wat de ander te zeggen heeft.

Tip 4: geef luistersignalen
Geef luistersignalen om te laten merken dat je luistert en geïnteresseerd bent. Dit doe je door bijvoorbeeld te ‘hummen’ of in het geval van een face-to-face gesprek door te knikken.

Tip 5: vraag door
Vraag door op wat er gezegd worden/antwoorden die iemand geeft. Hiermee toon je interesse en voorkom je miscommunicatie/misinterpretatie als je de ander niet helemaal begrijpt. Dit doe je door een vraag te stellen als: ‘Je zegt …., wat bedoel je daar precies mee?’.

Tip 6: stel controlevragen
Door controle vragen te stellen check je of je de ander goed begrepen hebt en je laat meteen merken dat je goed luistert. Bijvoorbeeld: ‘heb ik goed begrepen dat…?’.

Tip 7: spreken is zilver, zwijgen is goud
Dit spreekwoord bestaat niet voor niets. Een goede luisteraar praat weinig. Goed luistergedrag zit hem vooral in de juiste verhouding tussen luisteren en spreken.

Hoe is het gesteld met jouw luistervaardigheid? Vind je het soms lastig om goed te luisteren als je in gesprek bent met klanten, je leidinggevende of je collega’s? Wil jij jouw luistervaardigheid verbeteren en ervaren wat goed luistergedrag je oplevert? Luistervaardigheid is een belangrijk onderdeel binnen onze trainingen. Wil je weten welke training het beste past bij jouw wensen en leerdoelen? Neem contact op met een van onze trainer-coaches voor een persoonlijk advies.

 

Je bent nooit uitgeleerd!

Ontdek onze bijpassende trainingen.

Sorry, we couldn't find any posts. Please try a different search.