Spring naar content

Wat is een pitch?

Wat is een pitch?

Wat is een pitch en hoe maak je zoiets nu écht overtuigend? Tegenwoordig vliegen de werkgerelateerde termen ons om de oren en een Engelse uitschieter in het Nederlandse woord is geen nieuwigheid meer. ???? Logisch dat er niet bij alle termen direct een belletje gaat rinkelen. In deze blog vertellen wij je graag meer over wat een pitch is en geven we je meteen een aantal tips om hiermee aan de slag te gaan. Let’s go!

Even over het begrip: wat is een pitch eigenlijk?

Een pitch is een korte presentatie over jezelf, een dienst, een product of een project. Het doel van een pitch is vaak om het product of idee te verkopen. 

Je kunt een pitch dus zien als een mini-verkoopgesprek: het moet kort, krachtig en overtuigend zijn. 

Leuk weetje: de term ‘pitch’ komt oorspronkelijk uit de filmindustrie. Hier verwijst het naar het voorstellen van een idee voor een film aan potentiële investeerders of producenten. 

Waarom zijn pitches eigenlijk belangrijk?

In de wereld van tegenwoordig is onze aandachtspanne beperkt (thanks to social media en alle andere prikkels waar we mee te maken krijgen ????). Een pitch stelt je juist in staat om in een kort tijdsbestek de essentie van je boodschap over te brengen en de aandacht van je publiek te vangen. Of je nu een ondernemer bent en je bedrijf wilt promoten, een professional bent óf een verkoper bent die een product wil verkopen: het vermogen om een goede pitch te geven is super waardevol. 

Aan de slag met een goede pitch!

Een goede pitch komt niet zomaar uit de lucht vallen. En of je je nu comfortabel voelt bij zo’n presentatie óf juist minder: met onze tips kan jouw voorbereiding in ieder geval niet meer stuk!

  • Ken je doelgroep: Pas je pitch aan op je publiek. Wat is voor hen relevant en interessant? Stem je boodschap af op hun behoeften en verwachtingen.
  • Wees beknopt en duidelijk: Houd het kort en vermijd vakjargon. Een goede pitch moet in een paar zinnen de kern van je boodschap overbrengen.
  • Focus op de waarde: Benadruk de voordelen en waarde van je idee, product of dienst. Wat maakt het uniek en waarom zouden mensen geïnteresseerd moeten zijn?
  • Vertel een verhaal: Mensen onthouden verhalen beter dan droge feiten. Gebruik storytelling om je pitch levendig en boeiend te maken.
  • Oefening baart kunst: Zorg ervoor dat je pitch vloeiend en zelfverzekerd klinkt. Oefen voor de spiegel, bij vrienden of collega’s en pas je pitch aan op basis van feedback.

De Elevator Pitch: een snelle indruk in de lift

Een specifieke vorm van een pitch die veel aan populariteit heeft gewonnen, is de ‘elevator pitch’. Stel je voor dat je in de lift staat met een potentiële lead of een belangrijke zakenpartner en je hebt slechts de tijd van een korte rit om je idee te presenteren. Dát is het moment waarop een elevator pitch van pas komt.

Een Elevator Pitch is namelijk een ultrakorte versie van een pitch, meestal tussen de 30 seconden en 1 minuut. Als je dit goed doet kun je snel de aandacht trekken en de belangrijkste boodschap overbrengen. 

Het verschil tussen een pitch en een Elevator Pitch

Het belangrijkste verschil tussen een pitch en een elevator pitch is de lengte en het doel. Terwijl een pitch vaak meer tijd in beslag neemt en dieper ingaat op details, is een elevator pitch beknopter en directer. Een pitch is als een boeiende presentatie, terwijl een elevator pitch meer lijkt op een krachtige introductie die je geeft in de tijd dat een lift tussen verdiepingen beweegt.

Klaar om te presenteren?

Door een krachtige pitch te ontwikkelen, vergroot je je kansen om anderen te enthousiasmeren voor jouw ideeën en bij te dragen aan het succes van je onderneming of project. Vind je het spannend om te pitchen of wil je jouw vaardigheden op dit gebied verbeteren? Neem dan eens een kijkje tussen onze trainingen en coachingstrajecten, met onze training impactvol presenteren leer je bijvoorbeeld hoe je met zelfvertrouwen én plezier een krachtige presentatie neerzet. Wij staan voor je klaar!