Spring naar content

Telefonisch incasseren met het gewenste resultaat

Help, mijn klant of zakenrelatie betaalt niet! Wat nu?
In de zakenwereld is het soms nodig om achterstallige betalingen aan te pakken. Met open communicatie en een persoonlijke benadering kom je vaak al een heel eind, zelfs in dit soort situaties. Met telefonisch incasseren ga je echt een gesprek aan en probeer je samen tot een oplossing te komen. Wij geven je een aantal tips om dit zo efficiënt mogelijk aan te pakken.

Waarom telefonisch incasseren?

Een telefoongesprek is directer en persoonlijker dan een brief of e-mail. Het geeft je de kans om de situatie van jouw klant of zakenrelatie beter te begrijpen en eventuele misstanden uit de weg te ruimen. Bovendien kun je direct reageren op eventuele vragen en zorgen. Dit versterkt het vertrouwen en vergroot de kans op een positieve uitkomst.

5 tips voor effectief telefonisch incasseren

Goed, nu we weten wat telefonisch incasseren is, is het tijd om aan de slag te gaan! Met onze tips maak je jouw telefoongesprek zo aangenaam en effectief mogelijk.

Duidelijke doelen & positieve insteek

Begin het gesprek met een helder doel voor ogen: wat wil je eigenlijk bereiken? Een positieve insteek is cruciaal. Zie het gesprek als een kans om de relatie te versterken, niet als een confrontatie.

Een luisterend oor

Stel open vragen om de situatie van jouw klant te begrijpen. Luister aandachtig naar de antwoorden van jouw klant en toon begrip voor de situatie. Dat is de eerste stap naar een gemoedelijk gesprek.

Flexibiliteit en oplossingsgerichtheid

Ben jij bereid om mee te denken over oplossingen die voor beide partijen werken? Vaak werkt dit in het voordeel van jullie relatie. Bied bijvoorbeeld een aangepast betalingsplan aan als dat passend is en laat zien dat je samen wilt werken aan een oplossing.

Duidelijke afspraken en positiviteit

Fieuw; het gesprek zit erop en je bent samen tot een oplossing gekomen, super fijn! Vat de gemaakte afspraken duidelijk samen en bevestig ze schriftelijk. Zo voorkom je misverstanden. Eindig het gesprek op een positieve noot, bijvoorbeeld door je klant of zakenrelatie te bedanken voor zijn/haar medewerking en begrip.

Opvolging en relatiebeheer

Goed, je hebt afspraken gemaakt. Maar worden ze ook echt nagekomen? Houd de gemaakte afspraken in de gaten en neem contact op als er iets verandert. Een succesvolle incasso is niet alleen het innen van een betaling, maar ook het behouden van een waardevolle zakenrelatie.

Hoe zit het met jouw communicatievaardigheden?

Bij Coach + Result gaan we graag samen met jou aan de slag met jouw communicatievaardigheden voor een optimale klantbeleving! We bieden verschillende trainingen (inclusief rollenspellen zodat je direct kunt toepassen wat je leert 😉) die jouw team of jou persoonlijk sterker maken en leren te communiceren in verschillende situaties, waaronder telefonisch incasseren. Benieuwd naar meer of wil je direct aan de slag? Neem contact met ons op of vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan, wij helpen je graag verder!