Spring naar content

Beter samenwerken met collega’s

Beter samenwerken met collega’s en effectief communiceren: iedereen is anders

Vraag jij je weleens af waarom de samenwerking in je team tussen bepaalde collega’s stroef verloopt, terwijl anderen juist goed met elkaar samenwerken en communiceren? We zijn allemaal verschillend. Dat is natuurlijk geen verrassing. We geven dan ook allemaal de voorkeur aan een andere stijl van communiceren. Wil je dat de samenwerking en communicatie binnen je team verbetert, dan is het van belang dat iedereen binnen je team rekening houdt met de communicatiestijl van zijn/haar collega’s.

Het DAS-model: verschillende communicatiestijlen

Hoe kun je rekening houden met de communicatiestijl van collega’s? Het DAS-model kan hierbij helpen. Volgens dit model zijn er 3 communicatiestijlen: dominant, afstandelijk en sociaal. Belangrijk om te weten, niemand heeft één stijl. Iedereen heeft alle drie de stijlen in zich, alleen de verhouding tussen dominant, afstandelijk en sociaal is voor iedereen anders. Dat maakt dat iedereen een andere voorkeursstijl heeft en dit komt duidelijk naar voren in gedrag. Er is hierin ook geen goed of fout! Het is geheel afhankelijk van de situatie of een stijl wél of niet werkt.

De verschillen in gedrag kun je goed herkennen in bijvoorbeeld een overleg:

  • Een dominant persoon is veel aan het woord, zélfs als hij zich nauwelijks voorbereid heeft.
  • Een afstandelijk persoon is goed voorbereid en neemt pas het woord als hij goede argumenten heeft. Zijn goed onderbouwde ideeën komen echter niet altijd over, omdat hij zich laat overstemmen door dominante mensen.
  • Een sociaal persoon wil vooral aardig gevonden worden, daardoor is het soms onduidelijk waar hij zelf voor staat.

Inzicht in de eigen voorkeursstijl en die van anderen, zorgt ervoor dat je gemakkelijker met verschillende typen mensen kunt praten en samenwerken. Het is goed om binnen je team inzichtelijk te maken hebben, wie welke communicatiestijl heeft.

Dominant, afstandelijk en sociaal gedrag in de samenwerking

  • Dominant 
    Mensen met dominant gedrag hebben een winnaarsmentaliteit en vinden het fijn om hierin bevestigd te worden. Je krijgt het meeste van hen gedaan door hen complimenten te geven. Wil niet zelf ook ‘winnen’, maar kom wel duidelijk op voor jouw eigen mening. Dat doen zij zelf ook en dat verwachten ze ook van jou. Hierdoor herkennen zij zichzelf in jou en zal de communicatie en samenwerking gemakkelijker gaan.
  • Afstandelijk
    Van afstandelijke mensen krijg je het meest gedaan door je goed voor te bereiden en ze op argumenten te overtuigen. Wat je bij hen absoluut niet moet, is bluffen en veel praten; daar prikken ze doorheen. Wees to-the-point en goed onderbouwd, dan kun je prima samenwerken.
  • Sociaal
    Dan heb je nog de mensen met een sociale inslag. Zij hebben veel oog voor emoties en problemen van anderen. Neem in de samenwerking met sociale mensen de tijd voor menselijk contact en spreek je waardering uit.

Persoonlijk advies

Wil je de samenwerking en communicatie binnen je team verbeteren, maar weet je niet hoe? Bekijk dan de training interne communicatie. Of wil je zelf effectiever leren communiceren? Dan is de training effectief en assertief communiceren iets voor jou. Meer weten over de inhoud van de trainingsprogramma’s? Neem contact op met een van onze trainers. Zij vertellen je graag meer.

 

Je bent nooit uitgeleerd!

Ontdek onze bijpassende trainingen.

Sorry, we couldn't find any posts. Please try a different search.