Home > Actueel > Medewerkerstevredenheid verhogen? Kies voor coaching!

Medewerkerstevredenheid verhogen? Kies voor coaching!

Bijna iedere organisatie heeft er moeite mee: het vinden van geschikt personeel. Op sommige momenten zijn er veel openstaande vacatures, waardoor werkzoekenden in de positie komen om eisen te stellen en keuzes te maken. Als je eenmaal de juiste mensen op de juiste plek hebt, wil je ook het liefst dat ze blijven. Dan wil je niet dat het gras groener is bij het bedrijf aan de overkant! Hoe doe je dit? Door je medewerkers te coachen, om uiteindelijk de medewerkerstevredenheid te verhogen!

 

Drijfveren

Wat zoeken mensen eigenlijk in een baan? Natuurlijk is salaris belangrijk, maar als je aan iemand vraagt wat belangrijker is; een prettige werkomgeving met leuke collega’s of een hoog salaris, dan kiezen de meesten voor de goede werksfeer. Al bijna tien jaar geleden schreef Daniel Pink in zijn boek ‘Drive’ wat de belangrijkste elementen zijn voor motivatie in het werk. Dat zijn autonomie, meesterschap en nut. De betekenis van deze drie leggen we kort uit. Autonomie gaat erover dat mensen controle hebben over hoe, waar en wanneer ze hun werk kunnen uitvoeren. Meesterschap is belangrijk en betekent dat mensen steeds beter worden in hun werk. Dit draagt bij aan een positief gevoel en motivatie. En als laatste moet werk nuttig of zinvol zijn: het moet bijdragen. Ga eens bij jezelf te rade, hoe denk jij zelf over deze punten? Waarschijnlijk herken je ze en snap je precies waarom sommige banen wel bij je passen en andere niet. De invulling van deze punten is voor iedereen natuurlijk net even anders. Om medewerkerstevredenheid te kunnen verhogen, zul je inzichtelijk moeten maken wat een medewerker zoekt in zijn of haar baan.

 

Medewerkers coachen

Als je als organisatie een beleid hebt, gericht op medewerkerstevredenheid, dan is het slim om de voordelen van coaching te benutten. Door je medewerkers gericht te coachen, kom je erachter wat zij belangrijk vinden in hun werk en hoe de invulling van autonomie, meesterschap en nut er voor hen uitziet. Het coachen van medewerkers biedt een platform om je als manager te verbinden aan de medewerkers.

Vaak worden er verschillende gesprekken gevoerd met medewerkers, maar in veel gevallen zijn deze ‘oordelend’ van aard. Denk bijvoorbeeld aan periodieke voortgangsgesprekken. Deze zijn gericht op de ontwikkeling van medewerkers, net als coaching. Bij coaching wordt echter geen oordeel geveld en wordt uitgegaan van gelijkwaardigheid. Het stimuleren van de positieve kwaliteiten staat voorop. Het coachen van medewerkers past bij een lerende organisatie, waar fouten maken mag en evalueren en leren essentieel zijn.

 

Talenten benutten

Uit onderzoek blijkt dat het coachen van medewerkers effect heeft op medewerkerstevredenheid.  Focus op kwaliteiten, het managen van emoties en zinvol werk zijn elementen die van belang zijn voor het verhogen van medewerkerstevredenheid. Met coaching zoom je hierop in. Je kijkt naar de individuele talenten van medewerkers en naar hoe persoonlijke opvattingen passen binnen de organisatie. Waar het bij sport heel gebruikelijk is om gecoacht te worden, gebeurt dit op de werkvloer helaas nog (te) weinig. Een vaak gehoord argument is dat de tijd ontbreekt. Het is dus van groot belang om het coachen van medewerkers op de agenda te zetten en een duidelijk coachplan te maken. In dit plan leg je vast hoe je coaching periodiek inzet en met welke doelen.

 

Coachen van medewerkers en medewerkerstevredenheid verhogen

Bij Coach+Result kennen wij de kracht van het coachen van medewerkers. Wij ondersteunen managers regelmatig bij het inzetten van deze succesvolle tool om medewerkerstevredenheid te verhogen. Vaak zetten wij coaching ook in na afloop van een verbetertraject; om ervoor te zorgen dat er écht verandering optreedt. Bekijk daarvoor bijvoorbeeld ons klantverhaal van Würth Nederland. Wil je meer weten over het coachen van medewerkers en hoe wij je kunnen ondersteunen bij het inzetten binnen je organisatie? Neem contact met ons op via info@coachresult.nl of bekijk alvast onze training Effectief coachen en begeleiden.

Let's go?

Contact

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Algemene Brochure Coach+Result

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Stuur door

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.