Spring naar content

Verkoopvaardigheden ontwikkelen: in 4 stappen je gunfactor verhogen

Ontwikkel je verkoopvaardigheden

In verkoop draait alles om ‘iemand iets gunnen’; mensen kopen graag van aardige mensen. Het is daarom belangrijk dat je een goede relatie opbouwt met de klant. ‘Verkoop’ dus eerst jezelf, daarna zal de klant van jou willen kopen. Maar hoe kun je je gunfactor verhogen? Volg deze vier stappen!

 Gunfactor verhogen in 4 stappen

1. Zet je eigen ego opzij

De eerste stap om je gunfactor te verhogen draait om je eigen ego. Gunnen gaat indirect. Je kunt het niet afdwingen, maar je kunt het wel verpesten. Allereerst is het belangrijk dat je je verplaatst in de klant. Dit kan betekenen dat je je gedrag wat moet aanpassen. Iedereen heeft een mening over een ander. Als jij iemand een botterik vindt, dan straal je dat (onbewust) uit. Je zal anders op deze persoon reageren dan op iemand die je graag mag. Je eigen ego zit je dan in de weg. Zet dat dus aan de kant, verkoop jezelf!

2. Ken jezelf en je doelen

Om je gunfactor te verhogen zul je je gedrag moeten aanpassen. Je gedrag aanpassen werkt alleen als je inzicht hebt in jezelf en in de doelen die je wilt bereiken. Als verkoper zorg je voor de ‘emotionele waarde’ van het product of de dienst. Dit wordt steeds belangrijker naarmate de verschillen tussen producten of diensten steeds kleiner worden.

3. Prikkel je klant

Nog een manier om de gunfactor te verhogen: prikkel je klant. Klanten prikkelen doe je door je op een positieve manier te onderscheiden. Dit kun je doen met kleine dingen als: op tijd komen, je afspraken nakomen, persoonlijke gebeurtenissenwaarover de klant verteld heeft onthouden zoals de geboorte van een kind. Op een gegeven moment zullen klanten jou en dus je product of dienst onbewust associëren met deze positieve dingen. 

4. Waarborg wederkerigheid

Tot slot is het van belang om je wederkerigheid te waarborgen. Investeren in je klantrelatie betaalt zich op termijn uit. Als je mensen iets geeft, ontstaat er bij de ontvanger een verlangen iets terug te doen. Het wederkerigheidsprincipe wordt dit in de gedragswetenschap genoemd (voor wat hoort wat). Bewust of onbewust zullen mensen zoeken naar een manier om ook voor jou iets terug te doen.

Je gunfactor verder verhogen

Met de punten uit dit blogartikel kun je de eerste stappen zetten in het verhogen van je gunfactor. Wil je jouw verkoopvaardigheden of die van jouw team nog verder ontwikkelen en meer resultaat behalen? Leren hoe je de gunfactor creëert, hoe je een verkoopgesprek opbouwt volgens de juiste structuur, hoe je cross-sell en upgrading toepast en hoe je commitment krijgt op een aankoopbeslissing? Bekijk dan een overzicht van alle verkooptrainingen die we aanbieden.

Wil je je hele afdeling of organisatie verbeteren? Bekijk dan onze maatwerk trajecten. Wil je graag een persoonlijk advies over welke training het beste aansluit bij jouw wensen en behoeften? Neem dan contact op met een van onze trainer-coaches.

Je bent nooit uitgeleerd!

Ontdek onze bijpassende trainingen.

Sorry, we couldn't find any posts. Please try a different search.