Spring naar content

Home > Actueel > 5 tips voor het ontvangen van feedback

5 tips voor het ontvangen van feedback

“Ga JÍJ mij nu vertellen wat ÍK anders moet doen?!”

Feedback, van dat woord worden de meeste mensen niet blij. Ze ontvangen liever geen feedback. Vaak wordt het gezien als iets negatiefs en als een aanval op jou als persoon. Maar dat is niet zo! Ontdek waarom feedback ontvangen hartstikke nuttig kan zijn en hoe jij dit het beste kan doen, zowel in je werk als privé!

Feedback is positief

Allereerst is het belangrijk dat je beseft dat feedback per definitie iets positiefs is! Met feedback kan iemand je namelijk op de hoogte stellen van iets wat je zelf helemaal niet beseft of niet kan beseffen. Daarnaast is het zo dat feedback altijd betrekking heeft op jouw gedrag en nooit op jou als persoon (jij bent zo…). Dat neemt echter niet weg, dat velen van ons dit toch zo ervaren.

5 tips voor het ontvangen van feedback

Hoe kun je het beste omgaan met feedback? Daar helpen wij je graag bij. Hieronder vind je 5 tips voor het ontvangen van feedback!

 

  1. Zorg dat je actief luistert

Laat verbaal en non-verbaal merken dat je aandacht hebt voor wat je gesprekspartner te zeggen heeft. Dit kun je doen door bijvoorbeeld notities te maken, te knikken en te ‘hummen’. Bekijk ook eens ons artikel met 7 tips om je luistergedrag te verbeteren.

 

  1. Vraag de ander om toelichting

Probeer de feedback te begrijpen. Als het je niet helemaal duidelijk is wat de ander precies bedoelt, vraag dan om toelichting. Om er zeker van te zijn dat je het goed hebt begrepen, kun je de feedback herhalen: “Als ik het goed begrijp, dan …”.

 

  1. Toon waardering

Bedank de ander voor de informatie en zie feedback als een kans in plaats van een bedreiging. Je krijgt immers waardevolle informatie, waar jij je voordeel mee kunt doen. Houd daarbij in gedachten dat het voor de ander net zo moeilijk is om jou de feedback te geven!

 

  1. Laat de feedback bezinken

Jij beoordeelt zelf wat je met de feedback doet. Herken je wat de ander zegt? Kun je er iets mee? Wíl je iets aan je gedrag veranderen? Wat je in ieder geval niet moet doen, is in de verdediging schieten. Nogmaals: de feedback heeft betrekking op je gedrag en niet op jou als persoon. Laat het bezinken.

 

  1. Doe iets met de feedback die je krijgt!

Nadat je de feedback hebt laten bezinken, neem je alleen mee wat jij zinvol vindt. Laat de rest van de feedback bij de ander. Laat de feedbackgever wel weten wat je met zijn commentaar doet. Als je besluit er niets mee te doen, geef dit dan ook aan.

 

Leer feedback ontvangen én geven

Wil je meer weten over hoe je jouw communicatie skills verbetert en hoe je daarmee de samenwerking en teamgeest versterkt? Wij bieden diverse communicatietrainingen aan. Je kan je hier op individuele basis voor inschrijven of je kan een compleet traject volgen met je hele team. Bekijk ook eens onze andere soorten trainingen, bijvoorbeeld een cursus klantvriendelijkheid of onze verkooptrainingen.

 

Ben je benieuwd welk type training of traject het beste bij jou past? Neem dan contact op met onze opleidingsadviseurs. Zij gaan graag met je in gesprek om een passende oplossing voor je te vinden!

 

 

Let's go?

Contact

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Algemene Brochure Coach+Result

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Stuur door

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.